نهج 1 نامگذار کتاب نهج الشفاعه
نهج
«نَهْج» به مفهوم راه آشکار است، بنابراین نهج الشفاعه به معنای «راه و طریق آشکار شفاعت» است.
انگیزه تألیف
در عنفوان جوانی و زمان طراوت و تازگی نهال زندگانی، به جمع آوری مطالبی پرداختم؛ ابتدا نظر داشتم تا در خصوص روایاتی از امامان(ع) و مرثیه ایی از ایشان مطالبی را گردآوری نمایم اما با نظریه پردازان دینی که درمیان گذاشتم این مجموعه که مشتمل بر عناوینی است که ذیلا می آورم ضروری تر بود کمااینکه جمعی زیادی از سخنوران ، آنچه را که در این کتاب آمده پسندیده و نیکو شمردند .
-
نامگذاری نهج الشفاعه
دلایل نامگذاری : آن را نهج الشفاعه نامیدم زیرا درهای شفاعت را به روی کسی که بخواهد و در آن نظر کند، میگشاید و طالبان آن را بدان فرا میخواند… در اثنای آن بسی سخنان شیوا و شگفتانگیز است؛ در سلک عباراتی که تشنهکامان را سیراب کند و بیماران را شفا بخشد و هر غباری را از دل بزداید.
اسمی که در دلالت بر معنا از همه اسمی سزاوارتر است و در توان کسی نیست که این کتاب را بیش از آنچه این اسم بر آن دلالت میکند توصیف کند .
محتوای نهج الشفاعه
نَهجُ االشفاعه، برگزیدهای از قرآن کریم ،خطبه های 1تا77 نهج البلاغه ،دعای 1 تا 44 صحیفه سجادیه ، اشعار مدح وظهور مولا صاحب الزمان(عج) 77 مرثیه ائمه هدا(ع) و77سرگذشت شهدای انقلاب اسلامی ، جنگ تحمیلی ، مدافع حرم میباشد که توسط سید علی پورطباطبایی گردآورده شده است.
معیار او در انتخاب این بخشها ارائه کتابی میباشد برای سخنرانان مذهبی بویژه روحانیون و طلبه ها که امروز در سخنرانیهایشان از قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و تعجیل در ظهور مهدی موعود(عج)و فداکاریهای شهدایی که باجانشان اسلام را زنده نگه داشتند کم گویی میکنند قابل ذکر است که این اثر مایه مباهات است برای تمام کسانی که دلشان برای حفظ شأن مرشدان مذهبی میسوزد.
نهج الشفاعه دارای 77سخنرانی میباشد که هرسخنرانی دارای ده قسمت است:
1.شروعیه
2.اشعار مهدی موعود(عج)
3.مقدمه واقعه ایی که در آن هستیم
4.بیان مطالب روز
5.تفسیرقرآن کریم
6.خطبه ایی از نهج البلاغه
7.دعایی از صحیفه سجادیه
- سرگذشت شهیدان انقلاب و دفاع مقدس و مدافعین حرم
9.مرثیه ایی از ائمه هدا(ع)
- دعای پایانی.
علت انتخاب محتوای کتاب :
1-علت انتخاب جزء آخر قرآن کریم در کتاب نهج الشفاعه : جزء آخر قرآن کریم از سور کوچک میباشد و بهترین بخش قرآن است که برا سخنرانی های یومیه مناسب میباشد چون این سُوَر اکثرا داستالنی هستند وثانیا هرکدا دریک سخنرانی میتوان به سرانجام رساند ونکات بسیار کلیدی را مطرح میکند که اشاراتی به چند نکته آن می نمایم.
الف- جلو هوای نفس و خواسته های نامشروع دلتان را بگیرید. (نازعات: 40)
ب-بدانید که همراه هر سختی، آسانی و راحتی وجود دارد. (انشراح: 5)
پ- نماز را سبک نشمارید و در بجا آوردن عبادات ریاکار نباشید. (ماعون: 5-6)
ت- به یتیمان محبت کرده و همدیگر را به دادن سهم غذای فقیران تشویق کنید. (فجر: 17-18)
ث- هرکس به اندازه ذره ای خوبی و بدی انجام داده باشد نتیجه اش را می بیند. (زلزال: 7-8)
ج- خدا را واقعی بپرستید، حق طلب باشید، نماز را به پا دارید و صدقه دهیدکه این برنامه درست زندگی است. (بینه: 5)
چ- اینگونه نباشید که وقتی از مردم چیزی می خرید، کامل می کشید و وقتی می خواهید بفروشید کم، وزن می کنید. (مطففین: 2-3)
ح- هر کس خسیس باشد و خود را بی نیاز از خدا بداند و وعده های خدا را دروغ بداند زندگی سختی خداهد داشت.(لیل: 8-10)
خ-سرمایه عمرتان را می بازید مگر اینکه ایمان آورده، کارهای خوب کنید و یکدیگر را به طرفداری از حق و صبوری سفارش کنید. (عصر: 2-3)
علت انتخاب محتوای کتاب :
1-علت انتخاب جزء آخر قرآن کریم : جزء آخر قرآن کریم از سور کوچک میباشد و بهترین بخش قرآن است که برا سخنرانی های یومیه مناسب میباشد چون این سُوَر اکثرا داستالنی هستند وثانیا هرکدا دریک سخنرانی میتوان به سرانجام رساند ونکات بسیار کلیدی را مطرح میکند که اشاراتی به چند نکته آن می نمایم.
الف- جلو هوای نفس و خواسته های نامشروع دلتان را بگیرید. (نازعات: 40)
ب-بدانید که همراه هر سختی، آسانی و راحتی وجود دارد. (انشراح: 5)
پ- نماز را سبک نشمارید و در بجا آوردن عبادات ریاکار نباشید. (ماعون: 5-6)
ت- به یتیمان محبت کرده و همدیگر را به دادن سهم غذای فقیران تشویق کنید. (فجر: 17-18)
ث- هرکس به اندازه ذره ای خوبی و بدی انجام داده باشد نتیجه اش را می بیند. (زلزال: 7-8)
ج- خدا را واقعی بپرستید، حق طلب باشید، نماز را به پا دارید و صدقه دهیدکه این برنامه درست زندگی است. (بینه: 5)
چ- اینگونه نباشید که وقتی از مردم چیزی می خرید، کامل می کشید و وقتی می خواهید بفروشید کم، وزن می کنید. (مطففین: 2-3)
ح- هر کس خسیس باشد و خود را بی نیاز از خدا بداند و وعده های خدا را دروغ بداند زندگی سختی خداهد داشت.(لیل: 8-10)
خ-سرمایه عمرتان را می بازید مگر اینکه ایمان آورده، کارهای خوب کنید و یکدیگر را به طرفداری از حق و صبوری سفارش کنید. (عصر: 2-3)